Spacified Pop-up Retail Seminar

Spacified Academy

Het eerste Pop-Up Retail Seminarie

Op 27 september 2013 organiseerde Spacified het allereerste Pop-Up Retail Seminarie in Antwerpen. Een event voor en door retailers, zelfstandigen en ondernemers met een gezonde interesse in de nieuwste retailtrend: Pop-Up Stores!

Pop-Up Stores mogen dan wel een relatief nieuw gegeven zijn in het retaillandschap, ook in Vlaanderen verschijnen er nu ook massaal Pop-up stores. Tijdens het seminar vertelden ervaringsdeskundigen hoe een Pop-Up Store precies tot stand komt en wat er allemaal bij komt kijken.

Ondersteund door

- Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, zetel Antwerpen

- Stad Antwerpen

Pop-Up Retail 2013 gemist?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de volgende editie.

Inschrijven

Programma


9.15u: Ontvangst


9.45u: Introductie

Trends en evoluties
Bij het begin van het seminarie gaan we dieper in op de trends en evoluties in de retail. Pop-Up stores zijn dan wel nieuw, het achterliggend probleem is al langer bekend en groeit nog steeds: de toenemende leegstand van commerciële panden.

Gerard Zandbergen - Locatus


10.15u: Cases van Ondernemers en merken

Pop-up stores in de praktijk
Na de korte introductie gaan we over naar de praktijk. Bij de realisatie van een pop-up store komt immers heel wat kijken. We laten echter niets aan het toeval over en laten het woord aan ervaringsdeskundigen. Ze leggen uit waarom en hoe ze hun pop-up store organiseerden en wat het resultaat was voor hun onderneming.

Ellen Kegels - LN|Knits
Gert Gijbels - CEO Mookum


11.00u: pauze


11.15u: Pop-Up concepten

Andere pop-up initiatieven
Pop-up stores zijn er in alle geuren en kleuren. Van 'gewone' tijdelijke winkels tot verzamelconcepten. De cases die hier gepresenteerd worden zijn daar uitstekende voorbeelden van.

Tine Mallentjer - Pop-Up To Date
Sophie Robberechts - Atelier Pistolet


12.00u: Het effect van een pop-up store voor een locatie

Een pop-up store openen heeft uiteraard ook een effect op het pand waarin de winkel wordt geopend. Welke zijn dat precies? Hoe kan een pop-up store van waarde zijn voor een locatie-eigenaar? In de laatste uiteenzetting bekijken we de organisatie van een pop-up store vanuit een andere invalshoek

Katrien Giebens - Manager Waasland Shopping Center


12.20u: POP-Up stores paneldiscussie

Een moment waarop we iedereen de kans bieden zijn of haar vraag te stellen aan de experts en actief deel te nemen aan de paneldiscussie.


13.00u: Netwerkmoment met broodjeslunch, aangeboden door spacified


Sprekers

Gerard Zandbergen - Locatus

Gerard Zandbergen is CEO van Locatus en werkt zijn hele leven al voor bedrijven die gespecialiseerd zijn in retailinformatie. Als CEO van Locatus is hij de referentie wat betreft informatie over de retailmarkt. Hoe is de leegstand geografisch verdeeld? Welke trends zien we? Waar zal de leegstand nog toenemen en waar juist niet? En waar past de Pop-Up precies in dat verhaal?

Ellen Kegels - LN|Knits

Ellen Kegels van LN|Knits, waaronder LNBeanies en LNAndes valt, mag zichzelf na 2 jaar al als routinier in het vak beschouwen. Voor haar eigen merk organiseerde ze reeds enkele succesvolle pop-up stores. Zowel de vondst naar een geschikt pand en de grote optocht van klanten dankt ze aan het gebruik van Social Media. Een belangrijke pijler in haar marketing aanpak.

Gert Gijbels - Mookum

Gert Gijbels, bedenker en zaakvoerder van designplatform Mookum, heeft al enkele jaren ervaring in het organiseren van pop-up stores. MyDirectFactory, de voorloper van Mookum, gebruikte de pop-up al eerder als manier om producten aan de man te brengen. Het ideale voorbeeld van een merk dat de pop-up succesvol toepaste.

Tine mallentjer - Pop-up to date

Het project Pop up to Date kende een groot succes in 2012 en werd hernomen in 2013. Vijf tot acht ontwerpers kregen gedurende twee maanden de kans om een leegstaand pand in de Driekoningen- Statiestraat in te richten als pop up shop. Het cultuurcentrum Berchem gaf zo een creatief antwoord op de leegstand. Voor beginnende ontwerpers was het project een ideale testcase en een unieke presentatiekans.

Sophie Robberechts - Atelier Pistolet

Leegstand is achteruitgang en met zoveel talent in Antwerpen moeten we hier iets mee kunnen doen! Daarom zocht Sophie Robberechts een leegstaand pand om het om te toveren in een ludieke winkel voor lokaal talent.

'Atelier Pistolet' was geboren! Ondertussen delen verschillende ondernemers de winkel. Iedereen staat er enkele dagen per maand zelf in om hun waren te presenteren en te verkopen. Zo blijft de buurt op een unieke manier interessant voor de potentiële huurder en een jonge ondernemer kan zijn label testen op de markt.

Katrien Giebens - Waasland Shopping Center

Katrien Giebens kan dankzij haar 6 jaar ervaring als manager van het Waasland Shopping Center als geen ander vertellen wat een nieuw, creatief concept kan betekenen voor een locatie. Het Waasland Shopping Center wil steeds vernieuwend zijn en nieuwe belevingen bieden naast de bestaande winkels.

Zij vertelt wat de '1D World' Pop-Up store precies betekende voor het shoppingcentrum.


Praktische info

27 september 2013
9.30u — 14.00u

VOKA - Kamer van Koophandel Kantoor Antwerpen-Waasland
Markgravestraat 12
2000 Antwerpen
GPS-Coördinaten: 51.220455, 4.407605

Waar parkeren?

Deelnemers genieten 40% korting op hun parkeerticket bij Interparking Van Dijck, op 300 meter van VOKA - KvK Antwerpen-Waasland.
*Validatie van ticket gebeurt bij ontvangst op het Seminar

Adres Interparking Van Dijck:

Eikenstraat 9, 2000 Antwerpen

Wandelroute van de parking naar het evenement:
1. Ga noordelijk op de Eikenstraat richting Lange Nieuwstraat (150m)
2. Sla linksaf op de Lange Nieuwstraat
3. Na 250m de 2e straat rechts inslaan richting Markgravestraat
3. VOKA - KvKAW ligt na 55m aan de linkerkant

route

Met het openbaar vervoer

Kom je met de trein? Deze trams brengen je vanaf het Centraal Station in Antwerpen in enkele minuten tot bij ons:

- Tram 10, afstaphalte: Sint-Katelijne

- Tram 5 (metro), afstaphalte: Meir


stad_antwerpen

Ondersteund door

- Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, zetel Antwerpen, i.h.k.v. het project Innovatieve Retail, uitgevoerd binnen het Vlaams actieplan ‘Ondernemingsvriendelijke gemeente’ met de steun van het Agentschap Ondernemen.

- Stad Antwerpen